Direktlänk till inlägg 4 januari 2014

IBS - kost

Av Sabina - 4 januari 2014 20:08

Som jag pratade om igår ska jag alltså testa en ny "diet" ihopp om att min mage ska må lite bättre.

De finns så otroligt många saker med just denna kost som jag måste ta bort ifrån de vanliga jag brukar äta. Det värsta för mig kommer vara att ta bort allt godis, all kolsyrad dricka (speciellt cola), juice och tuggemi. 

 

IBS handlar om att tarmen är extra känslig, därför är kosten väldigt viktig. 

Det viktigaste att ändra på är fibrer. Fibrer är bra för att tarmen får arbeta lite längre, men för de som har IBS är detta inget posetivt. Man ska alltså undvika fibrerrik mat och försöka äta fibrer som är vattenlösliga. 

Kolsyra har också en negativ verkan på tarmen.

Juice är inte bra pga att det oftast är väldigt starkt, jag märker direkt av apelsinjuice.

Dricker jag ett glad apelsinjuice får jag extremt ont i magen, väldigt tråkigt eftersom jag verkligen älskar apelsinjuice. Men eftersom jag märkte så stor skillnad att bara byta ut apelsinjuicen emot tropiskjuice så dricker jag det varje dag istället. 

 

Det viktigaste för oss med IBS är dessa enkla tips - 

Ät alltid regelbundet, hoppa inte av någon måltid.

Ät lagom portioner, ät tills du är lite mätt eller inte hungrig, inte tills du håller på att spy för du är så otroligt mätt! Ett väldigt bra tips, viktigt att tänka på! Ät flera gånger tills du inte längre är hungrig. 

Ät i lugn och ro, stressa aldrig i dig maten.

Var väldigt försiktig med kryddor, något jag märker av direkt. Jag får otroligt ont i magen om jag äter någonting som är starkt kryddat. Ät inte för stark mat!

Var försiktig med alkohol och kaffe. Kaffe är väldigt starkt för magen, speciellt för tarmen. Kaffe är inte bra för någonting i magen, kaffe är ett väldigt enkelt sätt att få magkatarr. Jag dricker inte kaffe och har därför inte någon erfarenhet utav det själv, men jag vet att många andra har det. Däremot alkohol är någonting jag märker av väldigt mycket också, det ger också en otrolig smärta.

Rökning och snusning, det är heller inte bra för magen. 

Tugga med stängd mun för att förhindra luft att komma ner i tarmen. (Låter väldigt töntigt, jag vet)

Undvik alla kolsyrade drycker

Undvik att tugga tuggemi

Undvik sötningsmedel

 

De finns viss mat man ska undvika att stoppa i sig, men som inte lika ofta ger lika märkbara effekter.

- Mjölkprodukter, laktos är starkt för magen. Därför är det värt att testa laktosfria mjölkprodukter ett tag för att se om just du märker någon skillnad. Det man ska tänka mest på gällandet det är att kanske byta ut den vanliga mjölken mot laktosfri. Det är det allra viktigaste enligt mig. Grädde och mjölk som du använder i magen kokas oftast de mesta bort och brukar därför inte vara så stort besvär. 

- Vetemjöl 

- Frukt. För vissa är även fruk ett stort problem, och de frukter som ställer till mest problem brukar vara äpple och päron, men även apelsin och clementin då de är väldigt surt. Jag märker problem när jag äter clementin och apelsin då det är väldigt starkt för magen eftersom det är så surt. De mesta som är surt märker jag problem utav.

- Lök, ärtor och paprika brukar ofta vara ett problem. 

 

För er som lider utav IBS - 

Det känns jobbigt att välja bort allt detta, det gör det verkligen. Men det överväger de problem som man faktiskt redan har utav sin IBS. Dessa kostråd gäller de flesta som har problem med sin mage, jag vet att doktorn rekomenterade mig samma vid magkatarr och även vid min endometrios. Så detta är ganska genrella tips.  De behövs som sagt inte tas bort allting, kroppar är olika och reagerar olika. Därför är det viktigt att man lär sig vad just din kropp reagerar på!

 

Mer tips för er med magproblem är : 

- Skippa alkohol!

- Ät regelbundet, försök att äta så liknande tider varje dag som möjligt, hoppa inte av någon måltid, vänj din mage att inta flera måltider om dagen som gör att din tarm arbetar lite hela tiden och inte arbetar tom de mesta utav tiden. Tänk på att inte äta dig överdrivet mätt, oftast är det bästa att bara äta tills hungern har släppt, det hjälper mig otroligt mycket! 

- Stressa aldrig i dig maten, aldrig!

- Var försiktig med kryddor, magen tar skador av stark mat. Skippa kryddan så släpper oftast den största smärtan också. Aldrig stark mat! Det är otroligt gott, jag älskar det. Men det är absolut inte värt det.

- Undvik kolsyrade drycker, det är absolut inte bra.

- Undvik att tugga tuggemi

- Byt ut din vanliga mjölk emot en laktosfri! 

- Var försiktig med att äta "råa" grönsaker, försök att tillaga dem. En ångkokare är toppen! 

- Akta dig för allt surt! Apelsinjuice, apelsin... Inte bra!

 

Bästa tipset utav allt - 

Skriv anteckningar efter du märker utav någonting med magen. Äter du en apelsin och märker utav det att du får väldigt ont, skriv ner det någonstans! Äter du choklad och märker att du mådde illa, skriv ner!

Skriv, skriv, skriv.. 

Alla kroppar är olika och ingen kan säga hur just din kropp reagerar på allt detta. Därför är det viktigt att lära känna sin egna kropp. Genom att skriva ner kosten och effekten lär du dig vad just din mage klarar av och inte!


Ta hand om er!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

-

Av Sabina - 12 januari 2014 16:51

Hej!  Tänkte bara berätta att jag verkligen inte gillade bloggplatsen.se , de var inget ställe för mig. Därför har jag gått tillbaka till min gamla bloggportal.   http://alwayshope.devote.se hoppas vi ses där! hejdå  ...

Av Sabina - 9 januari 2014 20:42


Mina naglar efter en vecka med gellack, jag tog bort lacket idag för att ta på ny färg :) ska försöka vänta tills imorgon eftersom de är bra om naglarna får vila o en dag. De var absolut inget fel på lacket efter en vecka, lika glansigt och fint. Tog...

Av Sabina - 8 januari 2014 21:09


Hudvårdstips !    Som de flesta av er redan vet torkar kyla ut huden, väderskillnader gör även att man gärna får finnar men även fet hy. Självklart är det viktigt även på sommaren då solen oxå gör så huden torkar ut. De renar ansiktet utan at...

.

Av Sabina - 8 januari 2014 20:34


Det är fan inte billigt att inte vara frisk .. 1200:- i medicin denna månaden, och den har precis börjat. Blir ca 300 mer innan den är slut. Men idag hämtade jag ut ett recept för nästan 300, medicin som lindrar min endometrios. Sedan lite bra saker ...

.

Av Sabina - 7 januari 2014 19:48


Sjuuuk :( försöker få i mig c-vitamin o bli frisk snart .. ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards