Alla inlägg den 4 januari 2014

Av Sabina - 4 januari 2014 21:57

 

Mina favoritfäger är vinröd och alla möljliga pastellfäger! Svart är dock den färg som brukar användas mest för mig. 

Jag har en pojkvän sedan 1år och 8 månader.

Jag lider utav depression. 

Jag har 2 sjukdommar som heter Endometrios och IBS

Jag fyller år på sommaren

Jag har bott i samma hus i 18 år, tills nu.

Jag älskar att mublera och inreda, älskar att lägga pengar på inredning. 

Jag älskar förändringar, blir uttråkad annars. Ändrar hårfärg och sånt väldigt ofta. 

Jag gillar inte att handla kläder. 

Jag älskar att sminka mig. 

Jag är egentligen en liten blondin. 

Jag skaffade mig ett gymkort som jag använde en gång. 

Jag är rädd för andar.

Jag har en storebror som är 2 år äldre.

Jag älskar att pyssla.

Jag är väldigt barnslig.

Jag älskar björn rosenström.

Jag är väldigt lik min pappa.

Min pappa är min idol. 

Jag är väldigt stor i käften. 

Jag äter inte bananer som inte är gröna. 

Jag har en tatuering över ena armen som väntar på att bli färglagd.

Jag planerar min andra tatuering. 

Jag älskar att åka bil. 

Jag har inget körkort, bara AM kort. 

Jag har egentligen knappt några ögonbryn, bara små fjun som är ljusa. 

Jag färgar mina ögonbryn ungefär varannan månad, men målar i dom varje dag. 

Jag färgar håret oftast minst en gång i månaden. 

Jag är egentligen rädd för katter, ändå har jag 2 själv? galet.

Jag läser endast 2 bloggar, men bara ibland. Linda Hallberg & Hillén. Sminkbloggar. 

Jag får mest inspiration ifrån tumblr&pinterest. 

Jag får väldigt blåa ögon på sommaren. 

Jag älskar att baka.

Jag har alltid beslutsångest. 

Jag gillar att laga mat. 

 

-

Av Sabina - 4 januari 2014 21:23

Even when you cry you're beutiful too. 


Av Sabina - 4 januari 2014 20:08

Som jag pratade om igår ska jag alltså testa en ny "diet" ihopp om att min mage ska må lite bättre.

De finns så otroligt många saker med just denna kost som jag måste ta bort ifrån de vanliga jag brukar äta. Det värsta för mig kommer vara att ta bort allt godis, all kolsyrad dricka (speciellt cola), juice och tuggemi. 

 

IBS handlar om att tarmen är extra känslig, därför är kosten väldigt viktig. 

Det viktigaste att ändra på är fibrer. Fibrer är bra för att tarmen får arbeta lite längre, men för de som har IBS är detta inget posetivt. Man ska alltså undvika fibrerrik mat och försöka äta fibrer som är vattenlösliga. 

Kolsyra har också en negativ verkan på tarmen.

Juice är inte bra pga att det oftast är väldigt starkt, jag märker direkt av apelsinjuice.

Dricker jag ett glad apelsinjuice får jag extremt ont i magen, väldigt tråkigt eftersom jag verkligen älskar apelsinjuice. Men eftersom jag märkte så stor skillnad att bara byta ut apelsinjuicen emot tropiskjuice så dricker jag det varje dag istället. 

 

Det viktigaste för oss med IBS är dessa enkla tips - 

Ät alltid regelbundet, hoppa inte av någon måltid.

Ät lagom portioner, ät tills du är lite mätt eller inte hungrig, inte tills du håller på att spy för du är så otroligt mätt! Ett väldigt bra tips, viktigt att tänka på! Ät flera gånger tills du inte längre är hungrig. 

Ät i lugn och ro, stressa aldrig i dig maten.

Var väldigt försiktig med kryddor, något jag märker av direkt. Jag får otroligt ont i magen om jag äter någonting som är starkt kryddat. Ät inte för stark mat!

Var försiktig med alkohol och kaffe. Kaffe är väldigt starkt för magen, speciellt för tarmen. Kaffe är inte bra för någonting i magen, kaffe är ett väldigt enkelt sätt att få magkatarr. Jag dricker inte kaffe och har därför inte någon erfarenhet utav det själv, men jag vet att många andra har det. Däremot alkohol är någonting jag märker av väldigt mycket också, det ger också en otrolig smärta.

Rökning och snusning, det är heller inte bra för magen. 

Tugga med stängd mun för att förhindra luft att komma ner i tarmen. (Låter väldigt töntigt, jag vet)

Undvik alla kolsyrade drycker

Undvik att tugga tuggemi

Undvik sötningsmedel

 

De finns viss mat man ska undvika att stoppa i sig, men som inte lika ofta ger lika märkbara effekter.

- Mjölkprodukter, laktos är starkt för magen. Därför är det värt att testa laktosfria mjölkprodukter ett tag för att se om just du märker någon skillnad. Det man ska tänka mest på gällandet det är att kanske byta ut den vanliga mjölken mot laktosfri. Det är det allra viktigaste enligt mig. Grädde och mjölk som du använder i magen kokas oftast de mesta bort och brukar därför inte vara så stort besvär. 

- Vetemjöl 

- Frukt. För vissa är även fruk ett stort problem, och de frukter som ställer till mest problem brukar vara äpple och päron, men även apelsin och clementin då de är väldigt surt. Jag märker problem när jag äter clementin och apelsin då det är väldigt starkt för magen eftersom det är så surt. De mesta som är surt märker jag problem utav.

- Lök, ärtor och paprika brukar ofta vara ett problem. 

 

För er som lider utav IBS - 

Det känns jobbigt att välja bort allt detta, det gör det verkligen. Men det överväger de problem som man faktiskt redan har utav sin IBS. Dessa kostråd gäller de flesta som har problem med sin mage, jag vet att doktorn rekomenterade mig samma vid magkatarr och även vid min endometrios. Så detta är ganska genrella tips.  De behövs som sagt inte tas bort allting, kroppar är olika och reagerar olika. Därför är det viktigt att man lär sig vad just din kropp reagerar på!

 

Mer tips för er med magproblem är : 

- Skippa alkohol!

- Ät regelbundet, försök att äta så liknande tider varje dag som möjligt, hoppa inte av någon måltid, vänj din mage att inta flera måltider om dagen som gör att din tarm arbetar lite hela tiden och inte arbetar tom de mesta utav tiden. Tänk på att inte äta dig överdrivet mätt, oftast är det bästa att bara äta tills hungern har släppt, det hjälper mig otroligt mycket! 

- Stressa aldrig i dig maten, aldrig!

- Var försiktig med kryddor, magen tar skador av stark mat. Skippa kryddan så släpper oftast den största smärtan också. Aldrig stark mat! Det är otroligt gott, jag älskar det. Men det är absolut inte värt det.

- Undvik kolsyrade drycker, det är absolut inte bra.

- Undvik att tugga tuggemi

- Byt ut din vanliga mjölk emot en laktosfri! 

- Var försiktig med att äta "råa" grönsaker, försök att tillaga dem. En ångkokare är toppen! 

- Akta dig för allt surt! Apelsinjuice, apelsin... Inte bra!

 

Bästa tipset utav allt - 

Skriv anteckningar efter du märker utav någonting med magen. Äter du en apelsin och märker utav det att du får väldigt ont, skriv ner det någonstans! Äter du choklad och märker att du mådde illa, skriv ner!

Skriv, skriv, skriv.. 

Alla kroppar är olika och ingen kan säga hur just din kropp reagerar på allt detta. Därför är det viktigt att lära känna sin egna kropp. Genom att skriva ner kosten och effekten lär du dig vad just din mage klarar av och inte!


Ta hand om er!

 

 

Av Sabina - 4 januari 2014 01:05

Depression - 

Jag har under flera år haft problem med psyket men det är inte föränn de senaste åren som jag tagit det på allvar. Får nu medicin för depression, men även för bipolär, sömnproblem, ångest. Går även regelbundet till olika utbilbade snubbar och snubbor som påstår sig vara påkostade i huvudet.


IBM -Tarmsjukdom

Har under sjukt många år haft problem med min mage, har åkt in och ut från sjukhuset pga magsmörtor. Fått olika sjukdommar förklarade för mig varje gång, men de dom trott längst på är magkatarr. Men doktorn har nu konstaterat att det är IBS som jag lider utav. Det är en tarmsjukdom, helt ofarlig och något man inte kan bli frisk ifrån. Självklart otroligt tråkigt att det är någonting jag kommer att få leva med resten utav mitt liv.


Endometrios - En relativt ny upptäckt sjukdom som ger otroliga magsmärtor.

Förklaring på endometrios - De är när slemhinnor finns på andra ställen än insidan av livmodern.

Detta är som en ständig infektion i magen. Även detta är någonting helt ofarligt, dock väldigt otrevlig och gör ont. Detta går heller inte att bli helt botad idag, men viss mat sägs hjälpa. 

Denna sjukdom blir jag också behandlad för. Man behandlar den genom olika hormonmediciner, ex. p-piller kan hjälpa för vissa, ibland p-piller med andra ämnen än de vanliga. 

Vissa känner inte av denna sjukdom alls, medan andra har otroliga problem utav den.


Jag har ännu inte fått någon framställd diagnos av att jag lider utav varken IBS eller endometrios, men jag forsätter att bli behandlad för det. Funkar det ska dom fortsätta behandlingen, funkar det inte ska dom sluta behandla mig. 

Trots att jag inte fått någon diagnos har de sagt till mig att det är detta som jag lider utav. 


Det sägs att olika dieter kan göra att man näst intill slipper lida utav både IBS och Endometrios. 

Jag har pga detta provat otroligt många olika dieter.

Men de jag blivit tipsad om är något LCHF liknande, vilket jag har tänkt jag ska testa snart.

Jag vet att jag kommer klara av det bra att ändra på min kost, det enda som jag har problem med är att ta bort nästan allt socker. Under denna diet får man absolut inte äta godis, detta är någonting som är väldigt svårt för mig då jag är världens största godismonster.. 


Jag kommer informera er när jag börjar och ni kommer även att få följa mig genom det.

Anledningen till att jag inte redan börjat är att jag måste få den riktiga envisheten och motivationen. 

Måste även prata med min sjukgymnast om hur jag får träna osv. 

Men även för att på resturangen vi äter skollunch i har jag ingen aning om vad jag äter, därför är det otroligt svårt att hålla en strikt diet för sin hälsa.


Emot dieter - 

Ja, jag är egentligen emot dieter. Eller ja. Folk för göra vad de vill, de lägger jag mig inte i. Men jag har alltid sagt att jag absolut inte ska börja på någon diet, detta gör jag dock BARA för att se om det gör någon skillnad på mina magbesvär, alltså inte för att gå ner i vikt osv.


Av Sabina - 4 januari 2014 00:45

Hej&välkommen till min nya blogg!

Jag har tidigare bloggat på devote men nu valt att starta helt nytt här.

Jag ska börja med ett inlägg och försöka förklara vem jag är. 



Mitt namn är Sabina Skarfält, är 18 år och jag bor i Värmland. 

Har 1 underbar hund som jag tog över vårdnaden om för ca 4 somrar sedan, något jag aldrig kommer att ångra. Hon är en svart blandras (med vad har jag ingen aning) men liknar lite labrador. Hon är en underbar och vacker prinsessa. Jag har även 2 katter, som är ungefär 6&8 månader gamla, 2 fina flickor. De heter Disney&Alice, men kallas ofta för Stalin&körvhanna, men även för skrik&panik. ( Kärt barn har många namn ) 

På dagarna går jag i skola i Karlstad, där går jag inriktning Design på folkuniversitetet. Där sysslar jag med allt ifrån teckning, måleri, kroki, eget företag, olika design projekt, textil, formgivning (geggar med lera) och så otroligt mycket mera! 

När jag inte går i skola umgås jag med kompisar, mina djur&min underbara pojkvän. 

Har stort intresse för bakning, att måla, pyssla & bara slöa i soffan med tv eller dator. 

Gillar de mesta som har med design och göra, smink, inredning... det mesta.

 

Här i min blogg kommer ni få läsa om mina tankar och följa mig genom dagarna. 

Har ni mer frågor om mig, fråga på bara!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards